woensdag 20 november 2013

Tijd


Ik ben de tijd een beetje aan het kwijt raken. Ben nu een maand of acht ziek, maar het voelt als tien jaar. Maar mijn gewone leven voelt ook als gister... Soms heb ik dat ik ineens schrik dat ik kanker heb. Dat ik eventjes was vergeten dat ik ziek ben. En dan komt de grauwe werkelijkheid ineens heel rauw binnen. De vanzelfsprekendheid van tijd hebben is eraf. Waar ik me acht maanden terug nog afvroeg wat ik wilde met mijn toekomst, vraag ik me nu af of ik wel een toekomst heb. Als ik me ziek voel hoop ik dat de tijd snel voorbij gaat. Maar ik wil ook juist tijd, veel tijd. Tijd om een toekomst te hebben, dat wil ik.

Sommige mensen die ziek zijn hebben het over bonustijd. De tijd die je erbij krijgt wanneer je een levensverlengende behandeling bent ondergaan. Ik doe niet mee aan bonustijd. Eerst meer dan de helft eraf en dan een beetje erbij noem ik geen bonus.

Ik heb een bucketlist gemaakt. Dingen die ik wil voordat ik dood ga. Maar aan een korte termijn bucketlist doe ik niet. Ik wil niet gauw nog even leuke dingen doen en dan doodgaan. Ik heb een lange termijn bucket list. Op de eerste plaats staat een toekomst. En dan heb ik nog wat wensen... Namelijk een boerderijtje in Portugal, ik wil de achttiende verjaardag vieren van al mijn neefjes en nichtjes, ik wil alle landen van Azie zien, ik wil champagne drinken omdat ik kankervrij ben, chapagne drinken omdat ik vijf jaar kankervrij ben en nog meer champagne drinken omdat iedereen kankervrij is! Dan wil ik nog bijkomen op een ayurvedisch resort in Sri Lanka als alle behandelingen achter de rug zijn, en als het kan graag zonder slangen aan mijn lijf.. En ik wil vieren dat ik 25 jaar getrouwd ben en oja, ik wil nog wel een keer trouwen, want dat vond ik heel leuk! (Met Klaas).

De behandeling valt me zwaar.. Vorige week en afgelopen maandag chemo gekregen. Gelukkig was mijn lichaam sterk genoeg om chemo te krijgen, maar fysiek en mentaal een beproeving. Heb zo'n beetje last gehad van alle bijwerkingen van de chemo, en ook last van alle bijwerkingen van de medicijnen tegen de bijwerkingen van de chemo.. Zoals ik eerder zei.. Kanker is niet sexy, een kop vol chemo uitslag ook niet..

Volgende week wordt heel spannend.. Maandag een scan en vrijdag de uitslag. Als de chemo aan slaat, dat wil zeggen dat de tumoren kleiner zijn geworden of gelijk zijn gebleven, mag ik door met de behandeling.

Vandaag kruip ik weer onder een dekentje. Met m'n dieren op schoot. En vandaag eet ik chocola. Dat helpt vast. En hoop ik dat de chemo helpt om mijn dromen te kunnen verwezelijken.









3 opmerkingen:

  1. Lieve Alice,

    Pff wat heftig allemaal! Maar wat heb je het prachtig geschreven. Ik hoop echt dat je over 5 jaar je champagne kunt drinken en met je ezel en lama in Portugal kunt zitten en kunt genieten! Geniet!! Ik wens je voor nu heel veel sterkte, hoop, geluk en alle liefde die je om je heen kunt krijgen!! Ik blijf voor je hopen dat je uiteindelijk alle goede artsen en medicatie krijgt die je verdient. Je bent een sterke vrouw met enorm veel wilskracht. Je vecht je hier door heen!
    Liefs Didi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontroerend verhaal Alice. Ik ben je op het spoor gekomen via je post op Facebook. En nu lees ik je blog. lk vind je ontzettend dapper dat je zo transparant je verhaal deelt maar ook ongelooflijk knap dat je je gevoelens zo kan beschrijven. Jij gaat dat lange termijn plan waarmaken, je positiviteit zal je door weer en wind helpen. Je bent een voorbeeld voor velen. Heel veel sterkte en blijf over mooie dingen dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Alice,

    Je bent al bezig met je dromen waarmaken! Want jij gaat deze strijd winnen. Het moet! Ik had al bewondering voor je, maar nu nog meer. Ik vind het ongelooflijk hoe jij je hier door heen slaat en er dan ook nog bent voor lotgenoten. Jij gaat champagne drinken en daarna de rest! Blijf daarin geloven en blijf vechten!

    Liefs Attie

    BeantwoordenVerwijderen