woensdag 14 augustus 2013

Wa kei sei jaku

Afgelopen zondag heb ik echt een leuke dag gehad! Mijn broer had een verassing voor me.. Toen ik mijn diagnose kreeg was hij bij een kunstbeurs in Amsterdam waar hij een Japanse keramist en zijn vrouw heeft leren kennen. Peter had voor me geregeld dat we vandaag bij deze mensen een Japanse theecermonie gingen doen. Was echt ontzettend leuk! Eerst een rondleiding door hun prachtige tuin, daarna de ceremonie. Ik kreeg thee uit een kom genaamd blood in snow, uiteraard door hem zelf gemaakt. Hij had deze kom speciaal voor mij uitgezocht, vond het goed passen. De ceremonie is gericht op eenheid met de natuur en harmonie, eerbied, zuiverheid en stilte. En dat is prettig om te ervaren. Vond het heel bijzonder en voelde me ook erg vereerd dat hij dit voor ons wilde doen. Daarna hebben we overheerlijke sushi gegeten, ook door hem gemaakt. Was echt ontzettend lekker! En wat een gastvrije mensen! En kon het niet laten een prachtig piepklein vaasje bij hem te kopen. Echt een leuke dag!

Heb ook nog een super aankoop gedaan voor in de keuken (in dezelfde prijsklasse als mijn vaasje, ahum...)..... Namelijk, een juicer....! Dus van het weekend genoten van mijn zelfgemaakte sapjes met komkommer, kool, selderij, appel en kiwi! Mmmmm, nou ja, smaakt in elk geval niet zo vreselijk als hoe het klinkt en natuurlijk heeeel gezond! Schreef onlangs dat ik een beetje heen en weer word geslingerd tussen wel of niet mijn voeding aanpassen, controle uitoefenen of loslaten... Merkte toch dat ik me er beter bij voelde om mijn voeding op mijn ziekte aan te passen, om zo hopelijk enigszins controle te hebben over het verloop en snelheid van mijn ziekte. Loslaten lukte me niet, iedere keer als ik wat at wat in mijn hoofd niet goed voor me is kreeg ik het idee dat ik de kanker een plezier deed en niet mezelf... Dus heb ik mijn eigen zelfontworpen anti-kanker dieet in elkaar gezet.  Er zijn flink wat voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat ze een antikanker werking hebben, via Dr Oz kwam ik op deze site www.eattodefeat.org met een compleet overzicht van voeding tegen kanker. Voornamelijk groente en fruit scoren hoog maar gelukkig voor mij ook wijn! Zowel rood als wit, wat een geluk! En natuurlijk is het goed om veel van voorgenoemde voeding te nuttigen... :)  Maar goed, heb flink zitten speuren en zoeken, in mijn eigen boeken en op internet en ook mijn eigen hersenen eens flink laten werken, je moet natuurlijk niet alles geloven wat je leest. Maar ik ben er helemaal uit! Namelijk: veel voeding met een kankerremmende werking, dus met name heel veel groente en redelijk wat
fruit. Daarbij moet ik voorzichtig zijn met voeding met een hoge glycemische lading, dat is voeding die je suikerspiegel snel laten stijgen. Reden hiervoor is dat snelle stijgingen van bloedsuikerspiegel ontstekingsreacties in je lichaam bevorderen, dit wordt in verband gebracht met veel westerse ziektes waaronder kanker. De voeding die dit hebben zijn met name voeding met veel koolhydraten, suiker, witmeel, aardappelen, brood maar ook rozijnen en nog een hele lijst. Dan, als derde, je lichaam heeft een bepaalde zuurbalans (ph waarde). Om je organen goed te laten werken is het ideaal dat je lijf een bepaalde ph waarde heeft en, een onjuiste zuurbalans bevordert ontstekingsreacties in je lichaam en dat is dus niet zo goed voor mij (en ook niet voor iedereen die dit leest maar begrijp dat er bij de meeste van jullie niet zo'n noodzaak is je voeding aan te passen). En hoe doe je dit, juist ja, door voeding die je zuurgraad verhoogt te laten staan en juist te kiezen van basische voedingsmiddelen. Slecht in dit geval is oa vlees, brood, koffie en goed is wederom groente en fruit. Er zijn hele lijsten op internet te vinden. Maar, gelukkig voor deze bourgondier, een evenwicht van 80-20 is goed, dus mag af en toe nog steeds een lekker stukje vlees eten! Vis mag ook, maar ook niet te vaak omdat dit ook een (licht) verzurende werking heeft. Ingewikkeld is wel dat sommige voedingsmiddelen volgens het ene principe goed is en volgens het andere principe niet... Maar goed, dan maar mijn gevoel volgen, dat werkt meestal wel goed. Hou me al een tijdje aan bovenstaande en moet zeggen dat ik me er goed bij voelde, geen trek ofzo, en zo'n zelfgemaakt groentesapje verzadigd best een tijdje!
Dan, we zijn nog  niet klaar... Moet ik zorgen dat ik de juiste vetten kies, want..... jaja, teveel slecht vet veroorzaakt ontstekingsreacties... Dus, geen zonnebloemolie en nepvetten (margarines maar daar had ik al een afkeer tegen, maar nep vetten zit in zo'n beetje alles wat je in de supermarkt koopt. Kijk maar eens op de etiketten, staat aangegeven als plantaardig vet of zelfs als plantaardige olie, maar de waarheid is dat je transvet oftewel gehydrogeneerd vet in je lichaam stopt en dat is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen). Maar wat dan wel, omega 3 is er goed, zit in vette vis en sommige noten en sommige olien, olijfolie is goed en bij verhitting kokosolie (echt een tip trouwens, te koop bij natuurvoedingswinkels en de Tuinen). En dan ook nog wat supplementen die ik inneem, maar daar zal ik jullie nu niet mee vervelen....
En, natuurlijk hoor ik jullie nu denken.... Goh, klinkt niet zo gek..., maar... die Alice die het allemaal zo goed weet en doet heeft nu wel kanker. Ja, en zo is er ook altijd wel een oudtante ergens die al 80 is en haar hele leven heeft gerookt. Er zijn altijd uitzonderingen op de regels... Maar goed, wil eigenlijk ook niemand een dieet aanpraten ofzo, dit is mijn plan en onderdeel van mijn strijd tegen die stomme ziekte. Laten we hopen dat het helpt!

En wil ook heel graag een goede tip met jullie delen, een tip waardoor mijn artsen soms knettergek van me worden, maar een tip die mij toch regelmatig bij vervelende situaties heeft weten weg te houden.... Namelijk.... Stel ALTIJD vragen!! Echt, onthou deze, een gouden tip!! Goed, dan nu de genante details aangezien jullie al alles van me weten kan dit er ook nog wel bij... Door de chemo, medicaties, blablabla, krijg je obstipatie en zwakke slijmvliezen. En laat de 'uitgang' van je darm nu net slijmvlies zijn. Obstipatie + zwak slijmvlies = fissuur. En dat is niet leuk, genant, onprettig en pijnlijk. Alsof je een cactus poept heb ik weleens gehoord en kan je vertellen, zo voelt het (cadeautje van de kanker). Maar op een gegeven moment las ik dat iemand deze kanker in haar endeldarm had en ineens werd ik erg onzeker en bang dat de kanker in mn ... was gaan zitten... Dus de keer erna in het ziekenhuis tijdens het gesprek vooraf aan de kuur heb ik mijn zorg gedeeld. De keer erna dat ik deze arts weer zag kwam ze er op terug. Ze zei... Als je wilt kan ik er wel even naar kijken. Euh... Kijken????? Daar??? Euh..... En toen kreeg ik een heel helder moment en vroeg ik haar... Kijken? Kun je dan zien wat het is en het een of ander uitsluiten en er dan iets aan doen? Nee, ze kon niet met zekerheid op zicht en door te voelen zeggen of het een fissuur is of kanker en ze kon er ook niet Iets voor geven.... Dus, dan kun je kijken en voelen maar niet zeggen wat het is en er ook eens niks aan doen? Bedankt voor de belangstelling, maarre... Nee dank je!!! Overigens bleek uit de scan dat er geen uitzaaiing in de darm zit.

Maar soms word je ook gewoon niet gehoord. Gister moest het infuus weer geprikt worden (ben weer opgenomen in het ziekenhuis, vandaag is dag twee van de chemo) en zoals ik eerder schreef gaat dat niet meer zo makkelijk. Verpleegster heeft het twee keer geprobeerd, maar zat twee keer tegen een klepje in het vat aan, dus dan wordt de arts erbij gehaald. De arts heeft dit aan zich voorbij laten gaan en heeft op zijn beurt de anesthesist laten komen, dat zijn de toppers onder de prikkers.. Zag haar al hongerig naar een ader op mijn hand kijken en vreesde het ergste. Het infuus wat ik krijg moet vier dagen blijven zitten en wordt 24/7 gebruikt.. Dan dus liever op een wat comfortabelere plek dan mijn hand (bij iedere beweging voel je het naaldje je ader opwippen, niet zo fijn...). Dus ik zei, liever niet op mijn hand, dat vind ik geen prettige plek.. bla bla.. infuus blijft vier dagen zitten, bla bla en zowaar stak ze de naald gewoon in de ader op mijn hand! Tsjakka..! Infuusdingen erin en voila, infuus op mijn hand. Ik zuur, en bleef zeggen dat ik het geen fijne plek vond. En wat deed ze?? Ze ging zoeken naar een betere plek. En wat vond ze?? Een betere plek, en zowaar, huppakee, ook daar een naald in.... Dus werd ik eerst twee keer misgeprikt en had ik vervolgens twee infusen aan 1 kant. Echt! En haar laatste vraag was helemaal hilarisch. Zal ik die eerste laten zitten of zal ik die er weer uithalen?

1 opmerking:

  1. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen
    een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen om zaken te doen, een boerderij
    te beheren of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact
    met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen