maandag 15 april 2013

Hoofdstuk 8 De grote dag




En toen was het vrijdag 12 april, de grote dag. De dag die ons hopelijk goed nieuws zou brengen. Dat het allemaal, hoe ernstig ook, toch wel mee zou vallen. Had de avond ervoor nog eens al mijn klachten gegoogeld en kwam uit bij van alles en nog wat maar niet ernstig en begon (tegen beter weten in) de hoop te krijgen dat er misschien zelfs een vergissing in het spel was. Of in het ergste geval ernstig, maar op te lossen. Natuurlijk had ik in de acht dagen ervoor al wel één en ander gelezen over baarmoederhalskanker, en las ik een hoop, zeer zorgwekkende informatie. Ik heb veel angst gehad deze week. De angst van die verhoogde leverwaardes, had ook al een tijdje een gekke smaak ik mijn mond, had dat er ook mee te maken? En was een paar weken hiervoor over mijn nek gegaan na een avondje doorzakken, dat gebeurt me anders nooit. En die klachten aan mijn blaas, was de kanker daar misschien al? En die gevoelloze plek, er zat misschien wat in de verdrukking door dat gezwel, dat verhaal van de antibiotica leek me niet meer zo logisch. En die meneer, die zei, ernstige afwijking…Een rare lange week met veel verdriet en angst. Angst voor de uitslag, en het vervolg, hoe zou dit allemaal aflopen? Met een vervelend en angstig voorgevoel ging ik, samen met Klaas, met lood in mijn schoenen naar het ziekenhuis. Had het gevoel dat ik flauw ging vallen.

Had van tevoren gedacht over hoe mijn reactie zou zijn als we slecht nieuws zouden krijgen. Zou ik gaan huilen? Gillen? Misschien zou ik wel over de grond rollen van verdriet, of tegen de muur schoppen. Geen idee, hoe reageer je op zoiets?

We werden opgeroepen en mochten mee naar een kamertje, er was ook een arts assistent bij (was niet dezelfde als de vorige keer zei mijn gynaecoloog, vraag me nog steeds af waarom ze dat zei..). Ze vroeg hoe het met me ging, ik zei, alsof ik ieder moment ga flauwvallen, maar begin maar. En toen kwam het. Ik heb slecht nieuws, wat we al een beetje dachten, je hebt baarmoederhalskanker. En het is kwaadaardig, en agressief, het verspreidt zich zeer snel. Op de scan kunnen we zien dat het zich al heeft uitgezaaid, het is al bij de blaas, we weten niet of het al door de wand is, en het zit in de lymfeklieren in je liezen. En we zien ook al verdikkingen in de lymfeklieren naar boven, richting je aorta. We kunnen je niet opereren. Klaas huilde en ik was stil.

En ze was nog niet klaar. Je hebt een zeer zeldzame vorm van baarmoederhalskanker, namelijk een kleincellig cervixcarcinoom. Dit is zeer uitzonderlijk, en komt voor bij nog geen twee procent van de vrouwen die baarmoederhalskanker heeft (ik zat te rekenen, 700 vrouwen per jaar met baarmoederhalskanker en maar twee procent met dit, dat zijn er minder dan 14..). We weten niet waar deze kanker vandaan komt, kleincellige kankers bevinden zich meestal in de longen, er is geen reden om te denken dat deze kanker met de pap en HVP virussen te maken hebben (waar jonge vrouwen tegenwoordig tegen worden ingeeent) en vermoedelijk zou deze kanker ook niet opgespoord zijn bij een uitstrijkje.

Wat heb ik????  Een wat??? Ik schrijf het voor je op, een kleincellige cervixcarcinoom. Er is niet veel over te vinden, maar misschien wil je het googelen. Willen jullie nog naar het kamertje? Koffie of thee? Nee dank je, we gaan liever naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten