zaterdag 27 april 2013

Vandaag is rood!




Afgelopen donderdag was ik jarig! En nu ben ik vreselijk verwend door mijn broer met een paar super mooie jurkjes! En ik dacht, volgende week begint de chemo en verlies ik mijn haar… Dus weet je wat, ik verf mijn haar, nu het nog kan, rood! En dan ga ik daarna, in mijn nieuwe jurkjes en met mijn rode haar op de foto bij buurman fotograaf! Rob, super bedankt voor de mooie foto’s en de fijne dag! Zie onderstaande foto’s voor het resultaat.. J

Heb een ontzettend leuke verjaardag gehad. Van tevoren wist ik niet of ik het wel wilde vieren en of het überhaupt zou kunnen met de planning (wist nog niet wanneer de behandeling zou starten), maar uiteindelijk bleek ik gewoon ‘vrij’ te zijn en had ik wel zin in een feestje! Dus op woensdag familie en wat vrienden uitgenodigd en donderdag een klein feestje. Eerst overdag de fotoshoot gedaan, was erg leuk! Ben ook met (bijna alle) broers en zusjes op de foto geweest, en met Klaas en mn moeder. Fijn om mooie en blije foto’s van mezelf te hebben met haar! (Al blijft het raar dat ik er zo gezond uitzie en tegelijkertijd zo ziek ben). Daarna thuis een soepje gemaakt, en genoten van alle hapjes die mn broer en zusje hadden gehaald (zo lief!) en ben ontzettend verwend met cadeautjes! ’s Avonds zou mn moeder een klein optredentje (mijn moeder heeft altijd een poppentheater gehad) doen met wat vrienden in Cafe Pauze, waar we met z’n allen zijn heen gegaan! En dat was leuk! Ontzettend gelachen met het optredentje (ook dank aan die ontzettend leuke en lieve mensen met wie ze dit heeft gedaan), vreselijk ontroerd toen het nummer One van U2 werd gedraaid (dit werd als laatste nummer op onze bruiloft gedraaid), zaten met z’n allen te snikken (was zo fijn dat het daar gewoon kon), ontroerd door mn lieve zusje die een gedicht voor me heeft voorgedragen,  daarna met z’n allen staan swingen en meegezongen met mn broer die gitaar heeft gespeeld, echt een SUPER avond! Iedereen bedankt daarvoor! Uiteindelijk zijn Klaas en ik pas om half twaalf naar huis gegaan, zo fijn dat ik het zo lang heb kunnen volhouden!

Vrijdag was een beetje een rare dag, allebei erg moe van het feest de avond ervoor. Hadden om 12 uur een afspraak bij de chemoarts (dit zou pas woensdag zijn, maar na wat aandringen konden we gelukkig eerder, vond het niet fijn om woensdag pas een afspraak te hebben en donderdag al meteen met de behandeling te starten). De afspraak was ok, maar duurde heel lang. De arts heeft me verteld hoe de behandeling eruit komt te zien en daarna heb ik een gesprek gehad met een verpleegkundige. Ik start komende donderdag met de behandeling. De kuur die ik krijg is zeer pittig, het goede nieuws is wel dat de kleincellige kankers over het algemeen snel en goed reageren op chemo (allemaal hopen dat dat bij mij ook het geval gaat zijn!). Tijdens de kuur word ik vier dagen opgenomen in het ziekenhuis, dit om mij goed in de gaten te houden, (vind ik eigenlijk wel prettig, geeft me een iets geruster gevoel) daarbij loopt de chemo drie dagen lang door, en de kuur die ik krijg is erg belastend voor mijn nieren, en zullen ze mijn nieren ook spoelen. Dan mag ik de vierde of vijfde dag weer naar huis. Dan beginnen ze drie weken na de start van de eerste kuur met de volgende kuur, weer 4 dagen opname, waarvan 3 dagen chemo en zo door. Uiteindelijk zullen ze naar verwachting dit 4 tot 6 keer doen. Als ze dit 6 keer doen, betekent dit dat ik in elk geval t/m augustus behandeld word… Daar gaat mijn zomer…. Ook zal ik in de dagen dat ik thuis ben goed in de gaten worden gehouden, wanneer ik mij ziek ga voelen moet ik meteen bellen en er zal regelmatig bloed onderzoek plaats vinden om te kijken hoe het gaat. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een kuur uitgesteld wordt wanneer ik niet goed genoeg herstel of mijn bloed niet ‘sterk’ genoeg meer is. Dus laten we allemaal hopen dat mijn lijf sterk genoeg zal blijven om dit allemaal te ondergaan! Het is zeker dat ik mijn haar zal verliezen tijdens deze kuur, verder zal ik met name last krijgen van flinke vermoeidheid, zowel tijdens de kuur als in de dagen dat ik thuis ben, kan ik misselijk worden (gelukkig zijn daar goede medicijnen tegen) en kan het zijn dat ik last krijg van oorsuizen (daar maak ik me het meest druk om, dat lijkt me zo vreselijk!), verder irritatie van slijmvliezen, maag- darmkanaal, verminderde smaak, duizeligheid, verhoogde infectiekans en nog veel meer… Maar niet iedereen krijgt alle bijwerkingen en de meeste bijwerkingen zijn van tijdelijke aard. En ik moet zeggen dat ik iedere keer het meest slechte nieuws heb gekregen wat ik had kunnen krijgen (nu ook weer, ik had een klein sprankje hoop dat ik mijn haar zou behouden en dat ik in aanmerking zou kunnen komen voor hyperthermie, maar volgens de arts zou beiden niet gebeuren, BAM, weer een klap… Het houdt niet op…). Hoop dat het geluk nu weer met mij zal zijn, en dat de chemo goed aanslaat en de bijwerkingen beperkt blijven..

Verder heeft het slechte nieuws een beetje bij me kunnen zakken en voel ik me gelukkig weer iets beter. Heb de afgelopen nachten lekker en lang geslapen, en ben best fris nu. Gebruik nu wel doorlopend de zwaardere pijnstilling, dat scheelt toch een hoop, maar kan gelukkig nog steeds zonder slaapmiddel..

Gek genoeg merk ik dat ik ook een stukje angst ben kwijtgeraakt, had steeds de angst van een slechte uitslag, maar nu ik die heb gekregen is dat continue angstgevoel minder geworden, en voel ik me zelfs wat rustiger. Idioot hoe dat werkt. En merk ook dat ik, ondanks alle slechte uitslagen en tegenvallers toch veel momenten heb waarop ik blij ben, en me gelukkig voel! En dat sterkt me en houd me sterk!

Klaas en ik hebben tussen de bedrijven door besloten een paar dagen bij te komen op Schiermonnikoog, terwijl ik dit schrijf kijk ik vanuit de hotelkamer uit op het strand en de zee. Zijn gisteravond samen met Lucky aangekomen. Heerlijke kamer, aan het strand! Vanmorgen toen ik wakker werd lag Klaas links van me te snurken en Lucky lag rechts van me te snurken, kan me geen fijnere manier bedenken om wakker te worden! Gaan zo lekker over het strand lopen en misschien een tandem huren (kan ik een beetje sjoemelen met fietsen J) en in elk geval lekker eten..! J En dan maandag komen we terug. Dan weer drukke dagen, maandag naar de antroposofische arts ivm de maretak injecties, denk dat ik ook vast een nieuw ‘kapsel’ uit ga zoeken. Dinsdag misschien een klein beetje koningsdag vieren en visite, en woensdag naar Amsterdam voor de second opinion en ook een afspraak bij het Centrum voor hyperthermie, kijken wat zij erover zeggen. En dan donderdag de opname. 

Lieve mensen, blijf voor me hopen, kaarsjes branden, lieve gedachten naar ons sturen, alleen al het gevoel dat we zo gesteund worden helpt!

En hier dan de foto’s…….


 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten